Která čokoláda je nejlepší na světě?
Chcete si dopřát tu exkluzivní čokoládu ověnčenou mnoha oceněními a připravit tak svým chuťovým pohárkům dokonalý koncert chutí? Tak to vás možná už v úvodu zklameme. Ocenění u čokolád není zdaleka tím nejdůležitějším ukazatelem kvality. Více než o cokoli jiného se u většiny čokosoutěží jedná spíše o promyšlený marketingový trik. Znamená to tedy, že jsou ocenění čokoláda bezvýznamná, nebo má smysl jim přikládat význam? Podívejte se společně s námi pod pokličku mezinárodních čokoládových soutěží, které hojně rozdávají nejrůznější medaile pro čokoládové výrobky.
Jak se vybírají nejlepší čokolády
Na soutěžích čokolád sice není v zásadě nic špatného, ale přesto se mnohdy stávají terčem kritiky a někteří výrobci čokolád je dokonce bojkotují. Často totiž působí dojmem, že se na nich sešli přední znalci čokolády, aby vybrali tu nejlepší na celém světě – i když to není tak úplně pravda.
Kdo se může ucházet o titul nejlepší čokolády?
Porotci a znalci čokolády se schází pouze několikrát za celý rok, aby mohli doporučit tu nejlepší čokoládu na světě. Na základě odborné ochutnávky následně rozdělují mezi jednotlivé výrobky zlaté, stříbrné a bronzové medaile, a to v široké škále kategorií.
Nutné je však podotknout to, že za přihlášení čokolády do většiny soutěží musí výrobce platit. A tak už samotné přihlašování představuje první síto. K hodnocení se dostává pouze omezený vzorek čokoládoven, které zaplatily za registraci v soutěži.
Kdo všechno má nejlepší čokoládu?
Vzhledem k tomu, že se za zařazení do soutěže platí startovné, berou je čokoládovny jako investici do svého PR. Možná se budete divit, ale valná většina výrobců nějakou medaili nakonec získá. A přiznejme si, i na spoustu znalých mlsounů, kteří nenakupují čokoládu jen tak někde v supermarketu, může taková lesklá pečeť na obalu čokolády udělat pořádný dojem.
Tento snadno viditelný prvek prostě spotřebitele zaujme. Celosvětově působí poměrně dost organizací, které se zabývají oceňováním čokolády. K těm nejznámějším patří International Chocolate Awards a Academy of Chocolate Awards.
Jak poznat nejlepší čokoládu
Nemusíte hned být porotcem čokoládové soutěže, abyste našli pochoutku, která vaše chuťové pohárky nadchne. Máme pro vás stručný „návod“ na to, jak poznat kvalitní čokoládu.
Proč se vlastně volí nejlepší čokoláda
Jak jste se mohli už vyčíst mezi řádky, čokoládové soutěže jsou především o marketingu. Možná jste si představovali, že se při vyhlašování prvního, druhého a třetího místa z publika se zvednou tři zástupci čokoládoven a jdou si přebrat ceny.
Není to tak zvykem. Na prvním místě se většinou usazují skutečně jedna nebo dvě čokoládovny. Ale na druhém a třetím místě už ve výsledkových listinách najdete záznamy čítající někdy i více než 40 dalších čokolád, které také získaly ocenění.
Nejlepší čokoláda je nejlepší reklama
Mít titul nejlepší čokolády na světě je prostě reklamní bomba. Čokoládovny také mají pocit, že případné umístění na stupních vítězů jím přidá na váženosti v oboru a také ovlivní důvěryhodnost jejich značky.
Vyhlašování podobných soutěží navíc slouží i jako networkingová událost. Organizované setkání lidí ze stejné branže může být také cennou příležitostí k navázání nových kontaktů a získávání inspirace pro další tvoření.
Daň za nejlepší čokoládu
Na tyto soutěže můžeme pohlédnout jako na zajímavý typ business modelu. Jak se říká, zadarmo ani kuře nehrabe. I když se zdá, že tyto organizace žijí především ze vstupních poplatků, není to tak křišťálově průhledné, jak by to mohlo na první pohled vypadat. Ve skutečnosti totiž často organizátorské instituce bohatnou až po skončení výstavy.
Mnoho organizací totiž čokolatérům nedovoluje, aby si vydobytý certifikát přidali do designu obalu. Tyto certifikáty jsou totiž k dispozici pouze ve formě nálepek, které si musí čokolatéři kupovat přímo od pořadatelské organizace. Cena za jednu nálepku se tak nepohybuje v řádu haléřů, ale blíží se korunovým částkám, což se samozřejmě projevuje také na výsledné marži čokoládoven.
Je nejlepší čokoláda opravdu nejlepší?
Velká část znalců čokolády proti vyhlašování nejlepší čokolády na světě dlouhodobě brojí. Kromě toho, že ocenění může získat téměř kdekdo, také vítězství v těchto soutěžích může vyjít pěkně draho. Co ještě svědčí v neprospěch oceňování čokolády?
Nejlepší čokoláda, kam se podíváte
Organizací, které pořádají soutěže čokolády spojené s jejich oceňováním, je opravdu mnoho. A tak i počet „nejlepších čokolád na světě“ je skutečně ohromující. Nemluvě o tom, že seznamy čokolád oceněných stříbrnými a bronzovými nálepkami bývají skutečně zdlouhavé.
Navíc se počty kategorií, ve kterých se oceňuje, každoročně navyšují. V důsledku této politiky je tak na trhu až příliš mnoho výrobků, které se pyšní tím, že byly oceněny.
Kdo čokolády posuzuje
Ačkoliv je při posuzování kvality čokolády zapotřebí více různých pohledů, aby byla její kvalita posouzena skutečně komplexně, ne vždy čokoládu testují odborníci na slovo vzatí. Jako porotci jsou většinou přizváni čokolatéři, cukráři, degustátoři, ale také amatérští blogeři. Navíc každý má trochu jiné chuťové preference. Co může chutnat porotě, nemusí nutně chutnat i vám.
Až 30 kousků čokolády denně
Často se směrem k porotcům nesou také výtky, že není možné, aby v tak krátkém časovém úseku dokázala porota kompetentně posoudit tak velké množství vzorků. Podle hrubého odhadu je dost možné, že porotce za jeden den ochutná až 30 vzorků. Faktem je ale, že už po pěti nebo sedmi kouscích čokolády se chuťové pohárky otupí. A to nehledě na to, jak moc se budete snažit chuť v ústech neutralizovat. Stává se tak, že vzorky, které se k ochutnání dostanou dříve, mají oproti ostatním výhodu.
Jak ochutnávat čokoládu jako expert
Sníst čokoládu není žádné umění. Ale degustovat čokoládu, to už je jiná disciplína. Považte – pokud si skutečně dopřejete luxusní kousek čokolády, byla by přece škoda jen tak ji bezmyšlenkovitě zhltnout. Pojďte se seznámit s tím, jak naplno využít všech pět smyslů, abyste si mohli říct, že jste si čokoládu skutečně dokázali vychutnat od začátku do konce.
Mohou být čokoládové soutěže i prospěšné?
Ačkoliv se ve vás při čtení tohoto článku možná začaly ozývat pochybnosti o serióznosti čokoládových soutěží, přesto by se na jejich pořádání dala najít také pozitiva. Oceňované čokolády mohou být pro všechny milovníky čokolády jednak zárukou kvality, ale také zajímavým vodítkem v tom, co ještě ochutnat. Zapomínat byste neměli ani na to, že jistým způsobem ocenění pomáhají budovat zdravé konkurenční prostředí.
Ocenění mohou pomáhat spotřebitelům
Ačkoliv výsledkové listiny čokoládových soutěží nebývají zrovna nejkratší, do určité míry mohou představovat vodítko. Oceněnou čokoládu totiž ochutnalo vícero zkušených znalců, kteří posoudili její kvality. Ať je výherců, kolik chce, jejich chuť, texturu a vůni porotci prověřili za vás.
Můžete si tak být jistí, že si pochutnáte na čokoládě, která splňuje určité chuťové standardy a je vyrobena z kvalitních surovin – i když to třeba není úplně nejlepší čokoláda na světě. Pokud rádi objevujete nové chutě, můžete také skrze nabídku oceněných čokolád prozkoumat různé chuťové profily těchto kakaových pochoutek.
Ocenění pomáhají čokolatérům
Pro výrobce čokolád může být ocenění dobrým prostředkem, který mu usnadní prodeje čokolád. Díky schvalovací pečeti se zvedají prodeje dané čokolády, a výrobce tak nemusí dávat tolik sil do propagace. Tento fakt umožňuje menším výrobcům, aby se věnovali tomu nejdůležitějšímu – kvalitnímu složení svých výrobků, případně experimentování s novými příchutěmi.
Ocenění dělá reklamu kvalitní čokoládě
Kdykoliv proběhne některá větší čokoládová akce, kde se předávají ocenění, neunikne to pozornosti tisku. Díky tomu se dostává v médiích prostoru pro kvalitní čokoládové výrobky. Minimálně to neunikne pozornosti časopisů, které se věnují tématům z gastronomie. Články z těchto akcí také často sdílí na svých sociálních sítích také samotní čokolatéři.
To vše pomáhá budovat povědomí o kvalitních čokoládových výrobcích. Řada spotřebitelů díky tomu začne více přemýšlet nad tím, jak kvalitní čokoládu vlastně konzumují.
Ocenění pomáhá novým značkám
Ocenění nejlepší čokolády může také pomoci nastartovat renomé nové značky na trhu. Většinou trvá poměrně dlouho, než se nová čokoládovna na trhu prosadí. A pokud vyrábí skutečně exkluzivní čokoládu, může to trvat o to déle.
Ocenění může pomoci s vytvořením pomyslné zkratky ke koncovým zákazníkům. Někteří z nich totiž pravidelně sledují seznamy oceněných výrobců, a tak se o existenci nového výrobce čokolády dozví dříve, než se jeho čokolády nově objeví ve specializovaných obchodech.
Nejlepší čokoláda podle vaší chuti
Možná si říkáte, že byste rádi ochutnali tu nejlepší čokoládu na světě, ale že jsme vám její hledání příliš neusnadnili. Oceňování čokolád rozhodně není ničím, co by zásadně škodilo celému řemeslnému odvětví. Stálo by ale za to, aby se o něm začalo na veřejnosti více mluvit a došlo tak k dílčím změnám. Pečeti a ocenění jakékoliv hodnoty mohou být něčím, co by vás mohlo navést na cestu poznávání nových chutí.
Ať už si vyberete čokoládu oceněnou, či nikoliv, můžete se spolehnout na to, že na našem e-shopu vždy najdete kvalitní čokolády z prvotřídních surovin, které vás rozhodně nezklamou. Koneckonců, pokud jde o mlsání čokolády, jediná instituce, na kterou byste se měli spoléhat jsou vaše chuťové pohárky.